5 Weken Hanukkah - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Ina Greven - WaarBenJij.nu 5 Weken Hanukkah - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Ina Greven - WaarBenJij.nu

5 Weken Hanukkah

Blijf op de hoogte en volg Ina

11 April 2015 | Ghana, Sunyani

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik hier al weer 5 weken! De dagen vliegen voorbij!
Vorige week Pasen met elkaar gevierd. Moses de pastor heeft verteld over Jezus sterven en opstanding zo mooi! Alle kinderen en ook de volwassenen zaten zeer geboeid te luisteren. Buiten in de open lucht met elkaar dansen,zingen en klappen!!!
De dag voor Pasen heb ik van het sponsorgeld oa. 90 eieren gekocht en deze hebben we gekookt en hierna met de kinderen geschilderd. Zondag na de kerkdienst deze verstopt en mochten de kinderen hierna ieder 2 eieren zoeken! Het was een hele zoektocht en uiteindelijk nog 11 eieren niet gevonden!! De kippen en hanen die hier in overvloed rondlopen ook blij want die eten echt alles wat los en vast zit!
Maar de blijdschap was denk ik van korte duur want de dag erna zijn er 4 kippen en een haan gevangen door de kinderen en ook geslacht!!!! Verdere details zal ik jullie besparen!!!
Tijdens de paasdagen zijn er 2 grote groepen mensen gekomen van de lokale kerken om eten en andere levensmiddelen te brengen. Er wordt dan ook met elkaar gedanst en gezongen. Het zingen van de mensen hier is zo intens ,zo mooi kan het gewoon niet beschrijven! Ook werden er nog spelletjes met de kinderen gedaan waaronder stoelendans! Op het laatst moesten wij als vrijwilligers en de mama's er ook nog aan geloven,echt hilarisch!
De kinderen hebben nog 1week school en hebben dan een maand vakantie! De kinderen hier gaan naar verschillende scholen maar de meeste kinderen gaan naar de eigen school van Hanukkah: De Circle of Live School! Een prachtige school waar kinderen mogen zijn zoals ze zijn! Hier worden ze niet geslagen als ze bijv.vieze nagels hebben of een score van examens beneden de 50 iets wat op de andere scholen nl. nog heel gewoon is! Heb een aantal lessen bijgewoond en dat was bijzonder leuk! Te zien hoe enthousiast de docenten zijn en de kinderen veel complimenten geven! Iedere morgen is er op het schoolplein een gezamenlijke dagopening.De kinderen staan dan achter elkaar per klas in rijen opgesteld. Allemaal in hetzelfde schooluniform. Gezamenlijk bidden ze dan het Onze Vader om vervolgens het Ghanees volkslied te gaan zingen en uiteindelijk marcheren ze dan ook onder het zingen van een lied de school weer binnen! De allerkleinsten voorop, zo aandoenlijk om te zien!
Deze week is Elvis,een jongen van 11 jaar oud voor het eerst mee geweest naar school! Hij was ook zo blij!! Hij woont nog niet zo lang op Hanukkah. Is hier komen wonen omdat hij in een zeer slechte gezondheidstoestand verkeerde! Beide ouders overleden en wonend bij familie die hem aan zijn lot overlieten! Hij zag er in het begin uit als een jongetje van ongeveer 6 jaar oud en door de ondervoeding bijna niet kunnen zien. Maar als je hem nu dan weer ziet, zo stralend en het zien gaat ook alweer iets beter. Het was de bedoeling dat hij nog niet hele dagen mee zou gaan naar school omdat hij toch extra begeleiding nodig heeft maar de volgende dag stond hij helemaal aangekleed om 7.00 naast mij en zei: Ina I go to school met een brede glimlach! Ik ging ervan uit dat dit tegen hem was gezegd dus heb hem meegenomen naar school. De andere kinderen van Hanukkah riepen ook allemaal Elvis Elvis. Zo blij dat iedereen dan voor hem is en hij maar lachen! Maar ja het was dus niet de bedoeling maar toen iemand hem weer mee wilde nemen zei hij: no I stay!!!! en hierin werd gelukkig in toegestemd! Je ziet hem met de dag sterker en vrolijker worden!!
Ook bij de kinderen van 4 jaar meegekeken. Zij moesten vertellen wel liedje zij de afgelopen week hadden geleerd en Sofia steekt haar vingertje op en zegt: Shake Your Bumps!!! Even vergeten dat ze dit op Hanukkah had geleerd!!! De twee "jufs" konden hun lachen bijna niet inhouden!! En ik al helemaal niet!!

Zo ga er eerst mee stoppen anders wordt het te lang en is het niet meer leuk voor een ieder die van een kort maar krachtig verhaal houdt!!!
Er is nog zoveel te vertellen maar dat houden jullie tegoed!

Hanukkah een bijzondere plek waar 43 kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar wonen. Ieder met hun eigen verhaal. Wat zijn ze lief ,ondeugend , vragend om aandacht, zorgend voor elkaar! Er wordt heel wat geknuffeld, gespeeld, gelachen maar ook af en toe een traan als je je opeens realiseert dat ze hier zonder ouders wonen! Maar gelukkig zijn er de Mamma's, Mariette en Moses die liefdevol voor hen zorgen!

Tot de volgende keer,

Liefs Ina

• 11 April 2015 - 23:07

Jena:

Hallo Ina, zo te lezen heb je het erg naar je zin. Nog veel plezier en de groeten van ons.

• 11 April 2015 - 23:09

Jena:

p.s Heb jij hun dat liedje geleerd?

• 12 April 2015 - 00:27

Linda:

He ina, wat geweldig om je verhalen te mogen lezen. 5 weken al weer daar, wat vliegt de tijd zeg! Geniet nog van al het bijzondere wat op je pad komt! Zie graag je volgende verslag weer tegemoet! X

• 12 April 2015 - 00:30

Linda:

• 12 April 2015 - 05:22

Marina:

Lieve Ina,

wat een bijzondere ervaring moet het zijn om deel uit te mogen maken van bovenstaande.
    Fijn dat je zo kan genieten van de kinderen en wat jullie hun allemaal bieden.
    Geniet nog van je tijd daar en we kijken uit naar je volgende update!

dikke smok

• 12 April 2015 - 05:53

Annemarie:

Hoi Ien !!! Geweldig !!!

• 12 April 2015 - 11:49

Rianne:

Lieve Ina, wat leuk om te lezen hoe je daar je tijd door brengt met de kinderen! En dat we over de hele wereld allemaal op dezelfde manierl aan het eieren zoeken zijn met Pasen waar je ook bent ! Wat kun je veel voor de kinderen betekenen. liefs

• 12 April 2015 - 12:28

Kirsten:

Hoi tante,

Wat bijzonder om deze mooie gebeurtenissen mee te mogen maken! Lekker er van genieten en geef alle kindjes een dikke kus van mij!

❤❤

• 12 April 2015 - 12:48

Nellie:

Leukkkkkk om te lezen je geniet!! XXX

• 12 April 2015 - 17:29

Carolien:

hoi ina,
    wat leuk om weer je belevenissen te lezen, wat vliegt de tijd! geniet ervan en ik wacht op het volgende verslag:))

• 12 April 2015 - 21:45

Peet:

Ha Ien,
    Wat een goed verslag zeg, net te lang en niet te kort( haha) Je beleeft zo veel daar dat kun je bijna niet verwoorden. Zijn iedere keer weer benieuwd naar je verhalen. Geniet nog maar lekker.
    Veel knuffels uit Weesp!

• 12 April 2015 - 22:33

Marga:

Hee lieve Ina, je hoort, ziet en beleeft veel! Mooi dat wij mee mogen genieten door jouw verhaal

• 12 April 2015 - 22:36

Marga:

Weet niet waarom mijn reactie is ingekort

• 12 April 2015 - 22:36

Loifs uut Scheemda

• 13 April 2015 - 10:57

Jan En Therese:

Hoi lieve Ina,

Tussen mijn tranen door, ben ik jouw reisverslag aan het lezen. Het is net alsof ik er zelf bij, zo mooi en warm schrijf jij. Zo invoelbaar. Wat ben jij een rijk mens Ina, dat jij dit mag en kan meemaken. Ontroerend en wat een dankbaarheid. Lieve Ina, hou het kort. Ik wens je nog zoveel moois en goeds toe daar met de kinderen.
    Ze zullen jou daar nooit vergeten en jij hun zeker niet. Liefs van Jan en Therese

• 13 April 2015 - 11:09

Ineke En Hans:

Hoi Ina,

Aan je verslag te lezen maak je het nodige mee. Het is goed om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt. veel liefs vanuit Halfweg. Hans en Ineke

• 13 April 2015 - 13:05

Bijtje:

lieve Ina,
    bijzonder!!
    ik geniet mee ( en moet ook huilen ), ik blijf bidden en danken.
    dikke zoem, lfs.,Bijt

• 13 April 2015 - 15:11

Agnes:

Lieve ina! Wat gaat de tijd snel. En wat bijzonder! Geniet en geef iedereen en jezelf een dikke drukker van mij

• 13 April 2015 - 17:48

Esther:

Hey Ientje!

Ik zie het allemaal helemaal voor me! Wat een mooi werk doen jullie daar, en wat is het genieten met en van de kinderen!

Dikke Kus

• 16 April 2015 - 13:33

Trinette:

Ha Ientje, wat leuk om zo mee te leven! Wat een bijzondere tijd maak je daar mee. geniet er van, liefs Tri